Villkor och
Information
Beställning
Hur gör jag en beställning hos er?
För att du ska kunna göra en beställning måste vi skapa ett konto först. Då kontot är skapat kan vi kan också ta emot din beställning på telefon eller e-post.
Kan jag skriva kommentarer till er då jag gör min beställning?
Ja, det går bra. Om vi behöver fråga dig något tar vi kontakt.
Hur gör jag om jag vill få min beställning skickad så snabbt som möjligt?
Ring eller maila oss så försöker vi hitta en lösning. Det vi har i lager skickar vi direkt förutsatt att betalning är gjord.
Hjälp, vad ska jag beställa?
Skriv till oss på Facebook, maila eller ring oss. Vi tar oss tid med dina frågor och din beställning så den blir rätt.
Vad menas med att en vara är restnoterad?
Om vi inte har en vara i lager meddelar vi leveranstid och om du tycker den blir för lång kan du annullera hela eller delar av din beställning.
Hur lång tid tar det för en restnoterad vara att levereras?
Det är olika beroende på produkt. Oftast handlar det om allt från några dagar till några veckor. Vi meddelar dig när vi räknar med att kunna leverera varan.
Kan en vara ta slut?
Om vi inte har en vara i lager och vår leverantör inte kan leverera den i rimlig tid kan vi behöva annullera din beställning.
Behöver jag ett konto hos er?
Ja du måste ha ett konto hos oss.
Hur gör jag en order spårning?
Du hittar order spårning längst ner på varje sida. Order spårning visar din orders status hos oss. Detta är inte frakt spårning.
Hur gäller era köpvillkor?
När du beställer godkänner du våra köpvillkor.
Specialbeställning
Vad är en specialbeställning?
Det är en beställning av en vara som är tillverkad enligt dina anvisningar och som inte ingår i vårt ordinarie sortiment eller en vara som vi inte lagerför.
Kan jag avboka en specialbeställning?
Nej, normalt inte. Har vi i vår tur inte hunnit beställa varan från vår leverantör kan du annullera beställningen.
Hur lång är leveranstiden om jag specialbeställer ett akvarium?
Det beror på utförande. Det tar vanligtvis 4-6 veckor men leveranstid upp till ett kvartal kan förekomma.
Varför ska jag betala hela produktpriset vid specialbeställning?
Eftersom specialbeställda produkter inte kan avbokas måste hela produktens pris betalas i förskott.
Betalning
Är priserna med eller utan moms?
Alla våra priser är i SEK exklusive moms.
Vilka betalningsmetoder finns det?
Du kan betala med Swish eller Bankgiro. Efter de första beställningarna kan du få betala med faktura efter sedvanlig kreditprövning.
Är det säkert att betala på vår sida?
Ja, vi använder SSL kryptering.
Frakt
Vilka fraktsätt erbjuds?
Vi skickar med DHL Service Point om vikten är högst 20 kilo. Tyngre gods skickas med palltransport. Du kan också hämta din beställning i butiken.
Varför erbjuds DHL Service Point?
Vi har goda erfarenheter med DHL.
Jag har ingen DHL Service Point i närheten. Hur blir det då?
Då tittar vi upp ett fraktalternativ som passar dig.
Hur gör jag om leveransen sker med pall?
Vi samråder om hur vi ska ordna leveransen på bästa sätt. För palltransporter offererar vi pris för varje transport.
Vad kostar leveransen?
Den kostar 49 SEK för allt utom akvarier och skrymmande varor eller tunga varor som kräver palltransport . För akvarier som kan skickas med DHL Servicepoint kostar frakten 250 SEK styck. Akvariets mått och glastjocklek avgör fraktsätt. Hör med oss.
Hur lång tid tar det för att jag ska få mitt paket med DHL Service Point?
Till södra och stora delar av mellansverige tar det en dag. Till orter längre norrut tar det ytterligare en – två dagar. Leveranstiden för palltransport beror på vilken transportör och vilket transportsätt vi kommit överens om.
Sker leveranser alla dagar?
Leverans sker alla vardagar. Varor som vi har i lager skickar vi samma dag om vi får beställningen före kl. 12. Annars skickar vi dagen efter. Leverans som varor som vi inte har i lager skickar vi då varorna finns i lager.
Kan jag be att få min order skickad en speciell dag?
Javisst det går bra.
Kan jag få mina beställda varor som finns i lager först och resterande varor när de kommer in?
Det går bra men då får du betala en extra frakt.
Skickar ni till övriga Norden?
Ja, men läs det som står under rubriken Export nedan.
Om jag inte hämtar ut paketet?
Då debiteras du 100 SEK för våra merkostnader samt för returfrakt.
Skada
Varför måste jag kontrollera om paketet är skadat?
Det underlättar att få ersättning av transportören.
Vad gör jag om varan är skadad vid leveransen?
Kontrollera om paketet ser helt ut vid leveransen. Är emballaget skadat ska du anmäla det till utlämnaren. Är emballaget helt men varan skadad kontaktar du oss.
Vad gör jag om jag får en pall med skadat gods?
Ta foto på skadan och emballaget. Kräv att utlämnaren gjort notering om skadan innan du tar emot pallen. Är skadan så stor att varan sannolikt måste ersättas bör du inte ta emot pallen.
Ångerrätt/öppet köp
Om jag ångrar mitt köp, betalas frakten då jag skickar tillbaka?
Vid retur av hela beställningen återbetalas din fraktkostnad. Returneras en del av beställningen återbetalas ej fraktkostnaden. Du måste kontakta oss innan varorna skickas så vi kan hitta bästa fraktmetod. Skickar du iväg ett paket utan att ha en dialog med oss hämtas paketet inte ut.
Har jag rätt att ångra mig?
Vi följer distansavtalslagen. För vara du beställt på hemsidan har du ångerrätt i 14 dagar efter mottagande. Använd gärna Konsumentverkets ångerblankett om du vill utnyttja din ångerrätt.
Vad gäller om jag vill utnyttja min ångerrätt eller öppet köp?
Utgångspunkten är att varan ska vara oanvänd och i originalförpackning. Du är ansvarig endast för varans minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Du ansvarar för att det du skickar tillbaks är omsorgsfullt och ändamålsenligt packat.
Vem betalar returfrakt vid öppet köp?
Du betalar returfrakt men du kan också lämna varan i vår butik. Ditt köp måste styrkas med kvitto.
Om jag ångrar mitt köp, betalas frakten då jag skickar tillbaka?
Vid retur av hela beställningen återbetalas din fraktkostnad. Returneras en del av beställningen återbetalas ej fraktkostnaden. Du måste kontakta oss innan varorna skickas så vi kan hitta bästa fraktmetod. Vi ser gärna att vi kan skicka en returfraktsedel till dig. Skickar du iväg ett paket utan att ha en dialog med oss hämtas paketet inte ut. Du kan också lämna varan i vår butik.
Hur länge gäller öppet köp?
Öppet köp gäller i 30 dagar från att varan tagits emot.
Gäller ångerrätt/öppet köp för allt jag köper?
Nej, den gäller inte för växter eller specialbeställda produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment och som vi tagit hem för din räkning eller produkter som tillverkats efter dina anvisningar.